-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35385 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

وسعت و گستره شفاعت چقدر است؟
شفاعت به معناي صحيح حقيقتي است كه دامنه آن از دنيا آغاز و گستره آن خروج گنه كاران قابل شفاعت از جهنم و بخش پاياني آن ترفيع درجات بهشتيان است. از اين رو مفسران آيات: «وَ اسْتَغْفِر لِذَنبِكَ و لِلمؤمِنين و المُؤمِنات» محمد/19.

و «يا أبانا اسْتَغفِرلَنا» يوسف/97. و آيه «وَ ما أَرسَلنا مِنْ رَسوُل إِلّا لِيُطاع بِإِذن الله و لَو أَنَّهُم أِذ ظَلَموا أنفُسهم جاؤكَ فَاستَغفروا الله و اسْتَغفر لَهُم الرَّسول لِوجدوا الله تَوابا رَحيماً» نساء/64. و ساير آيات ياد شده را به شفاعت تفسير كرده اند. و گستردگي آن در قيامت بهشتيان را جهت ترفيع درجه شامل مي شود لذا آنان، خواهان شفاعتند. خلاصه آن كه، در صحنه محشر گروهي براي داخل شدن در بهشت، دسته اي براي تعجيل حساب، جمعي جهت تخفيف حساب، يا از بين رفتن ترس و هول قيامت، طايفه اي براي تخفيف عذاب يا سقوط آن و جهنميان براي خروج از آتش پس از مدتي سوختن محتاج شفاعتند. پس در همه موارد ياد شده سخن از شفاعت در ميان است، ليكن جايگاه بارز آن عرصه قيامت و قبل از ورود به بهشت و جهنم است.

به عبارت ديگر، مي توان گفت: شفاعت داراي درجاتي است؛ نازل ترين درجات شفاعت، تغيير دركات و تخفيف عذاب دوزخيان است و عالي ترين مراتب شفاعت آن است كه بركت پيامبر و اهل بيت(ع) شامل حال پيامبران و مرسلين گذشته مي شود.

سه درجه ديگر در وسط قرار دارد. بدين گونه كه گروهي مشمول شفاعت شده از جهنم خارج مي شوند و جزو «اعرافيان» به شمار مي آيند. دسته اي هم از اعراف وارد بهشت مي گردند و جمعي در بهشت ترفيع درجه مي يابند. اين درجات تفاوت جوهري دارد و هر درجه داراي حكم خاصي است و مرحله اي از نعمت را شامل است كه با درجه ديگر كاملا تمايز دارد؛ مثلا ممكن است برخي از درجات اين خصوصيت را دارا باشد كه بتواند به اذن خداوند به ديگري حق شفاعت كردن عطا كند.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 5 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.